fbpx

L’alternativa als envasos de begudes d’un sol ús: els xifoners balears

La gran majoria dels envasos d’aigua, refrescos, sucs, cervesa i sidra són d’un sol ús i les opcions retornables es concentren al canal horeca.

A les Balears, algunes iniciatives locals ofereixen envasos retornables a les consumidores finals.


Els envasos de begudes reutilitzables, malgrat les evidències que són opcions molt més eficients des del punt de vista energètic i de generació de residus, passen per hores baixes.

La reutilització d’envasos, en crisi

S’estima que a l’Estat espanyol tan sols un 18% de les ampolles de refrescos i sucs, aigua, cervesa i sidra són retornables. És a dir, de cada 6 envasos d’aquestes categories de begudes posats al mercat, només 1 es pot retornar perquè sigui reutilitzat. D’aquests, la gran majoria es comercialitzen a través del canal horeca. Si s’amplia el tipus de begudes analitzades, incloent-hi també vi, licors i altres begudes espirituoses, les xifres encara empitjoren perquè en aquests casos, la reutilització també és anecdòtica fins i tot dins el canal horeca.

El cert és que, en les últimes dues dècades, s’ha produït descens constant de l’ús d’aquest tipus d’envasos, fins a la seva estabilització en els darrers 5 anys, entorn el 18%. Per contra, el creixement de les begudes envasades en llauna, en PET i altres materials d’un sol ús ha estat imparable. En concret, pel que fa a les llaunes, el 43% de les cerveses i sidres consumides són de llauna i, en el cas dels refrescos, el percentatge arriba al 45. Per a aquestes categories de begudes, la quota de mercat de les llaunes ha crescut en 73% des de l’any 2000, amb un creixement especialment alt en el cas de les cerveses i la sidra.

Beneficis de la reutilització d’envasos

Aquesta situació és preocupant, tenint en compte la contínua evidència dels beneficis de les opcions reutilitzables. Tant des del punt de vista econòmic, com d’impacte ambiental, la reutilització presenta més bons resultats, sempre que els envasos no siguin transportats llargues distàncies.

Pel que fa als avantatges de la reutilització pel que fa a la sostenibilitat, destaca, en primer lloc, la reducció de residus. Un envàs reutilitzable també esdevé residu al final del seu cicle de vida, però evita els residus associats a desenes d’envasos d’un sol ús. Un estudi realitzat per Zero Waste Europe i Reloop al 2020, per exemple, mostra com les ampolles de vidre reutilitzable generen entre un 57% i un 85% menys d’emissions que les llaunes, les ampolles de plàstic o les ampolles de vidre d’un sol ús.

Mesures per incentivar la reutilització d’envasos

El projecte Rewine, ara impulsat per Rezero a les Balears, va posar en focus en el sector del vi. Va demostrar la viabilitat tècnica, econòmica i ambiental de la reutilització d’envasos al sector vinícola.


De fet, la llei espanyola de residus (Llei 7/2022, de 8 d’abril) inclou mesures diverses per fomentar la reutilització d’envasos i la reducció dels envasos d’un sol ús. Algunes d’aquestes mesures són:

  • Fomentar del consum d’aigua potable en les dependències de les administracions públiques i altres espais públics i l’ús d’envasos reutilitzables.
  • Establir que els comerços al detall d’alimentació amb una superfície igual o superior a 400 m² han de destinar almenys el 20% de la seva àrea de venda a l’oferta de productes a granel o en envasos reutilitzables.
    Objectius de reutilització establerts per normativa

D’altra banda, el Reial decret d’envasos i residus d’envasos (Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre), marca objectius de reutilització i prevenció de residus d’envasos. Els més destacables són:

  • Reduir el pes dels residus d’envasos en un 13% el 2025 i un 15% el 2030, respecte als generats el 2010.
  • Reduir el 20% de les ampolles de plàstic d’un sol ús comercialitzades el 2030, respecte al 2022.
  • Objectius d’envasos reutilitzables per begudes comercialitzades en el mercat (hectolitres):
  • Canal horeca:
    • Aigües envasades: 30% per l’any 2025, 40% el 2030 i del 50% el 2034.
    • Cervesa: 80% per l’any 2025, 85% el 2030 i del 90% el 2035.
    • Begudes refrescants: 60% per l’any 2025, 70% el 2030 i 80% el 2035.
    • Altres: 20% per l’any 2025, 25% el 2030 i 30% el 2035.
  • Canal domèstic: 10% del volum comercialitzat per l’any 2030 per les begudes aigua envasada, cervesa, begudes refrescants i altres.

Empreses compromeses amb la reutilització

Les dades reflecteixen una evidència per a la ciutadania: comprar begudes en envasos reutilitzables no és una opció al seu abast. Per sort, a les Balears hi ha empreses que resisteixen l’embat de la moda d’un sol ús.

Begudes Puig


És el cas de Begudes Puig, que produeix a Mallorca refresc en envàs de vidre retornable i el distribueix per tota l’illa. Algues de les seves botelles, com els xifons, tenen més de seixanta anys i encara circulen, evitant residus dia a dia.

Julià Puig, que representa la quarta generació familiar al capdavant de l’empresa, fa números:

«Comptam que una botella fa entre 4 i 6 voltes l’any, imagina per 60 anys, són 360 vegades que utilitzes la botella. Una botella de PET només s’utilitza una vegada.»

I també recorda quan van començar a perdre terreny els envasos retornables:

«Ja l’any 89 quan va canviar la llei i va entrar Ecoembes, el meu padrí ja va dir que això era
un disbarat i la nostra empresa es va mantenir amb l’envàs de vidre retornable.»

Casa Xifoner


Un altre exemple d’empresa compromesa amb la reutilització, en aquest cas ubicada a Menorca, és Casa Xifoner. Dels 30 xifoners documentats a l’illa a final del segle XIX, avui dia només queda aquesta empresa dedicada a la producció de begudes carbonatades. Casa Xifoner envasa en botelles de vidre i distribueix a Menorca i Mallorca.

Xavier Pons, director de l’empresa, ha detectat un ressorgiment de l’interès pels envasos retornables:

«El nostre client és de tota la vida, sobretot comerços locals que potencien el km 0. Amb les grans superfícies no entram, ells prefereixen el plàstic al vidre. Així i tot, darrerament hem notat més interès per l’envàs retornable. La gent ho veu com una acció que feien de joves. Molts clients s’acosten a la fàbrica i compren directament.»

Font: Elaboració pròpia partir de dades de la consultora GlobalData

24 de novembre de 2024