fbpx
Societat Residu Zero

Acció de Rezero pel 15 de març

Rezero va celebrar el Dia mundial de les persones consumidores i el consum responsable sortint al carrer per recordar que si no som Coco, estem venuts.


La gent és conscient de la relació entre el seu consum i la crisi ecològica. Les dades indiquen una presa de consciència creixent i un canvi d’hàbits significatiu. Però qui vol fer un consum responsable encara topa amb moltes barreres. Per exemple, els estudis mostren que el sobreenvasat encara és molt present als comerços i que el plàstic és el material més usat en envasos.

Ciutadania cada cop més Coco

La tarda del 15 de març, Dia mundial de les persones consumidores i el consum responsable, Rezero va organitzar un acte al carrer sota l’eslògan “Si no ets Coco, estàs venut”, amb la col·laboració de Alacalle i el suport de l’Agència de Residus de Catalunya. Moltes persones que passejaven ahir a la tarda per la Superilla de Sant Antoni es van acostar a la instal·lació per fer-s’hi fotos i deixar-hi els seus missatges. Així vam poder constatar que la gent és més conscient que mai de la urgència de canviar de model de consum com a resposta a la crisi ecològica.

Nombroses persones van participar a l’acció organitzada per Rezero.

Però més enllà de les impressions recollides en aquest acte, les dades confirmen aquesta tendència. Segons un estudi d’àmbit europeu, 2 de cada tres persones creuen que els seus hàbits de consum afecten negativament el medi. El vector salut també ha pres importància. Així, més de 4 de cada 5 enquestats (85%) es van preocupar per l’impacte sobre la seva salut dels productes químics presents en els productes quotidians.

Canvi d’hàbits

Aquesta presa de consciència s’ha traduït de manera manifesta en un canvi d’hàbits. A l’Estat espanyol, per exemple, el 73% de la ciutadania afirma que pren decisions de consum amb criteris de sostenibilitat i ètics. A Catalunya, més de la meitat de la població deia haver comprat producte ecològic el darrer mes.

La campanya de Rezero JoCoco, que inclou la premiada sèrie web “Objectiu #Rezero”, ha contribuït a aquesta conscienciació. Però sobretot, va a difondre l’atractiu de les alternatives. Hi ha altres maneres de consumir que permeten reduir l’impacte ambiental del nostre dia a dia, tot i que sovint no són les més conegudes ni les que són més accessibles.

Barreres al consum conscient

El cert és que quan algú opta per fer un consum responsable, encara topa amb molts obstacles, en especial si el comerç on consumeix és un supermercat o gran superfície. El plàstic és el material més utilitzat per als envasos, i es calcula que el 37% dels aliments venuts a la UE utilitzen plàstic com a embalatge.

Els estudis de la cistella de la compra de Rezero també posen sobre la taula la necessitat d’un canvi de model de distribució. Per exemple, a Catalunya, el 7,7% del pes de la cistella correspon a envasos prescindibles i a Menorca només es pot comprar a granel el 34% de la cistella.

Comerços responsables

En aquests estudis de Rezero també s’ha detectat molta variació en l’oferta lliure de residus en funció del tipus d’establiment. Així, la compra sota criteris de sostenibilitat als mercats tradicionals presenta un impacte ambiental molt menor, degut a que hi ha més oferta de compra a granel o en envàs de vidre.

En l’àmbit europeu, s’estima que les botigues lliures d’envasos han evitat, de mitjana, 1 tona d’envasos per any i botiga. Les previsions, encara que especulatives, presenten una estimació mitjana del mercat europeu per a productes a granel de 1.200 milions d’euros per al 2030.

Més enllà dels canvis d’hàbits: la necessitat d’un canvi de model

Així doncs, hi ha una ciutadania cada cop més conscienciada i hi ha models de comercialització que afavoreixen una compra amb menys impacte. Però les alternatives lliures de residus encara són lluny per a gran part de la població. El repte és, doncs, fer extensiu aquest model a altres tipus d’establiments.

Rezero treballa en aquest sentit amb diverses estratègies, perquè tenim clar que no podem carregar la responsabilitat en les persones consumidores. Per exemple, la xarxa Comerç Verd és una eina al servei dels comerços que fan una aposta per una oferta més sostenible. Per altra banda, Rezero ha impulsat el Protocol per la reutilització, que ja ha estat signat per deu cadenes de distribució i gremis d’alimentació. El protocol fixa les pautes per a facilitar l’ús dels envasos reutilitzables i la compra a granel als comerços. L’objectiu és garantir el dret de la clientela a evitar els envasos d’un sol ús i els residus plàstics.

Si tu també creus que cal treballar per un canvi de model de consum, suma’t a Rezero i ajuda’ns a fer-ho possible.

16 de març de 2022