Societat Residu Zero

Trobada anual de ZWE: balanç i estratègia de futur

Rezero ha participat en la trobada anual de Zero Waste Europe, celebrada a Montenegro.

La trobada ha servit per fer balanç de la tasca duta a terme i per debatre i aprovar el pla estratègic per als pròxims anys.


Entre el 12 i el 15 de maig, s’han congregat a Montenegro les entitats que, com Rezero, formen part de Zero Waste Europe (ZWE). Hi han celebrat la trobada i l’assemblea anual d’aquesta xarxa europea que treballa per a una Europa sense residus ni tòxics. En aquesta edició, hi han participat 30 entitats de 29 països.

Fotografia de grup de les assistents a la trobada anual de Zero Waste Europe, a Montenegro | Foto: Radonja Srdanovic

Residu zero per augmentar la resiliència d’Europa

Un dels eixos temàtics de la trobada ha girat entorn la necessitat d’augmentar la resiliència d’Europa. Un sistema econòmic basat en un 60% de materials importats, en un moment d’inestabilitat política i crisi energètica, necessita apostar per fer un ús estratègic dels recursos. No tan sols per millorar la seva capacitat de resiliència davant contextos canviants, sinó també, és clar, per ajustar-se als límits planetaris i orientada al benestar i la salut de les persones.

Una dada que reforça aquest retrat de la gestió ineficient dels recursos a escala europea té a veure amb els residus alimentaris. El 74% del menjar que es llença, acaba en abocadors o incinerat.

Solucions i justícia ambiental

Tenint en compte aquest context, a la trobada s’ha defensat la necessitat de continuar apostant per assegurar polítiques i condicions financeres que fomentin la circularitat, alhora que es reforcen les economies locals i les comunitats.

L’aposta de ZWE passa per una transició al residu zero, sota el marc de l’ús estratègic dels materials, i cap a la justícia ambiental. Un canvi en benefici de les persones i del planeta. Una transformació gestada amb la implicació ciutadana en l’elaboració de polítiques, lleis i normatives ambientals.

En aquest sentit, s’han compartit experiències concretes que són escalables i que aporten molts beneficis ambientals, socials i econòmics.

A l’hora de posar sobre la taula solucions concretes per trencar amb l’ús ineficient dels recursos, s’ha destacat una mesura que es pot aplicar en l’àmbit municipal. Es tracta de prohibir al seu territori la publicitat del sector de la moda ràpida.

Del context europeu al treball regional

Les entitats assistents a la trobada anual de ZWE han tingut espais per actualitzar la informació sobre el context polític, normatiu i socioeconòmic. Tant en l’àmbit europeu com en el de les regions. També per avançar en mecanismes de coordinació per implantar les estratègies acordades en els diversos països representats.

Alhora, s’han compartit històries d’èxit de les entitats membres de la xarxa, així com connexions amb la Global Alliance for Incinerator Alternatives (GAIA).

Dinàmica participativa organitzada durant la trobada | Foto: Radonja Srdanovic

Avenços de la Certificació Residu Zero

La Certificació Residu Zero creix. Durant l’assemblea, s’ha compartit que ja hi ha certificades 20 ciutats i pobles i 4 empreses. Aquest assoliment no només dona visibilitat a les mesures de prevenció de residus que ja duen a terme, sinó que accelera la seva transició cap al residu zero. També hi ha 35 candidatures de pobles i ciutats i 5 de negocis.

Pel que fa a les entitats locals acreditades com a certificadores, ja en són més de 40. És el cas de Rezero, que és entitat mentora i auditora acreditada en l’àmbit de l’Estat espanyol, on diverses ciutats i pobles estan participant en aquesta certificació (com Torrelles de Llobregat).

Una dada destacada és que el 2024, es va unir a la Certificació Ciutats i Pobles Residu Zero el primer municipi d’Ucraïna. Tot i el conflicte bèl·lic en què està immers el país, Lutsk, amb més de 200.000 habitants, ha apostat per certificar els seus progressos residu zero. Això es valora com una demostració de la importància de la voluntat política, que en alguns territoris no és prou ferma per salvar obstacles molt menys crítics.

Presentació dels avenços de la Certificació Residu Zero durant la trobada de Zero Waste Europe
Presentació dels avenços de la Certificació Residu Zero durant la trobada de Zero Waste Europe.

Les entitats assistents a l’assemblea també han tingut ocasió de sentir de primera mà l’engrescadora experiència amb la certificació del Central Bank de Montenegro, que té 400 treballadores.

Aprovació del nou pla estratègic

A més de compartir experiències d’èxit aplicades en l’àmbit local, regional, de país i europeu, a l’assemblea s’hi ha debatut, i aprovat, el nou Pla estratègic 2025-2030. En aquest full de ruta, l’àmbit de la salut esdevé central. Entre altres, es treballarà la prevenció de la toxicitat, el foment de la reutilització i reciclatge d’envasos i productes de forma segura, i el tractament finalista sense tòxics.

Aportacions de Rezero

Rezero ha assistit a la trobada anual de ZWE i hi ha compartit tant les prioritats d’enguany com els èxits del 2024. Pel que fa a les prioritats, s’ha destacat el Festival Residu Zero i la prevenció de la toxicitat en productes de consum, com ara els productes menstruals. Pel que fa a les fites assolides, s’ha explicat la importància de la declaració d’incompliment de l’Estat espanyol sobre el nivell de recollida selectiva d’envasos de begudes i la implantació del sistema de dipòsit, devolució i retorn d’envasos. També la Declaració Futur sense tòxics, signada per més de 100 professionals de la comunitat científica i de la salut. Tant els projectes per al 2025 com la tasca feta el 2024, ha despertat molt d’interès entre les assistents.

Ha estat especialment activa la participació de Rezero en les sessions sobre la reutilització d’envasos, sobre salut, i sobre el canvi de narrativa.

La importància del treball en xarxa

La participació en aquests espais de treball en xarxa a escala internacional són claus per a les entitats membres de ZWE. L’aliança amb referents d’altres països no només multiplica el potencial transformador de la tasca a cada país. També és necessària per bastir estratègies conjuntes al territori compartit i guanyar potencial d’incidència en l’àmbit normatiu europeu. Així ho mostra aquest vídeo.



Maig del 2025