Amb el suport de Rezero en el disseny i la implementació, l’Ajuntament de Viladecans ha fet un pas més cap a la reducció de residus amb la campanya “Fes un pas: Porta l’envàs!”.
La iniciativa, que ha comptat amb la participació d’una setantena d’establiments, ha ofert incentius per fomentar l’ús envasos reutilitzables.
La campanya “Fes un pas: Porta l’envàs!”, impulsada per l’Ajuntament de Viladecans, ha mobilitzat més de 160 famílies i 70 establiments. En total, s’han comptabilitzat 5.700 compres fetes, com a mínim, amb un envàs reutilitzable. Amb la seva participació, comerços i ciutadania han aconseguit evitar la generació de més de 13.000 residus d’envasos d’un sol ús.
La campanya s’ha desenvolupat amb el suport de Rezero en el disseny i la implementació. La iniciativa s’emmarca en el Pacte pel Clima de Viladecans i el Programa de prevenció de plàstics de la ciutat, desenvolupat per Rezero en el marc del projecte Elevating Reuse in Cities (ERIC).
Incentius per a la reducció d’envasos a Viladecans
Entre el novembre de 2024 i el març de 2025, la ciutadania podia acumular punts en portar els seus propis envasos reutilitzables a l’hora de fer la compra als petits comerços d’alimentació, inclosos els mercats municipals. A canvi dels punts acumulats, les persones participants han pogut aconseguir diferents obsequis, com a incentiu i com a agraïment per la seva implicació i contribució en fomentar estils de vida més sostenibles.
El projecte ha comptat amb nou punts informatius, dinamitzats per Rezero i voluntaris i voluntàries de la Creu Roja. En aquests espais, s’ha donat a conèixer la iniciativa, s’han resolt dubtes i s’han lliurat les recompenses.

Balanç molt positiu
Els resultats obtinguts han estat més que satisfactoris. Experiències com la de Viladecans demostren l’èxit de les dinàmiques participatives que encoratgen i premien el canvi d’hàbits.
En total, s’han registrat gairebé 5.700 compres fetes, com a mínim, amb un envàs reutilitzable. On s’han fet més compres sense envasos d’un sol ús ha estat a fruiteries i verduleries (32%), seguides de forns de pa (28%), peixateries (17%) i carnisseries (16%). Tot i que l’acte de portar la carmanyola és igual per peixateries i carnisseries o xarcuteries, l’hàbit és lleugerament més comú en la compra del peix. En comerços d’aviram o ous, graneries i rostisseries s’han recollit poques participacions (7% en total), però també es tracta del tipus d’establiment amb menys representació.
Aquesta reducció d’envasos aconseguida a Viladecans es tradueix amb un estalvi de fins a 96 quilos de residus plàstics.
El comerç de proximitat, factor clau
Un dels elements que expliquen l’èxit de la campanya ha estat la participació activa del comerç de proximitat, que com sempre, actua de motor de canvi. Rezero va visitar i convidar a la participació els comerços d’alimentació del municipi i parades dels mercats municipals.
Finalment, una setantena d’establiments hi han participat activament, entregant punts i promovent bones pràctiques. Més del 80% ha valorat molt positivament tant el funcionament com l’organització de la iniciativa. Un 30% ha detectat un augment de vendes en productes servits amb envasos reutilitzables. Destaca que la majoria dels establiments (un 58%) valoren els resultats com a correctes o molt correctes.
Canvis d’hàbits
En general, la campanya ha provocat una millora significativa en la intenció de compra responsable a gairebé tots els sectors. Moltes persones que abans mai utilitzaven envasos reutilitzables, ara tenen la intenció de fer-ho regularment en tots els tipus de comerç.

Les dades mostren que, abans de la campanya, només un 22% de les persones utilitzaven sempre envasos reutilitzables a la carnisseria, mentre que després aquest percentatge s’eleva fins al 38%. A la peixateria, l’ús habitual ha passat del 26% al 45%. Pel que fa a les fruiteries i verduleries, sis de cada deu persones afirmen que ara hi compraran sempre amb bosses reutilitzables. És a dir, després de la campanya, un 60% de les persones manifesten intenció d’usar les bosses reutilitzables, per davant del 47% d’abans del “Fes un pas: porta l’envàs!”.
Un compromís de ciutat
Més enllà de les xifres, la campanya ha contribuït a teixir una nova relació entre les persones consumidores i els seus establiments habituals. Moltes famílies han descobert nous comerços al seu barri i han comprovat que comprar de manera sostenible no només és possible, sinó també gratificant. Així, el 95% de les persones participants ha valorat la campanya de forma positiva.
Amb aquesta acció, Viladecans referma el seu compromís amb el medi ambient i aposta per una economia de proximitat, més conscient i amb menys residus. Amb aquesta reducció d’envasos a Viladecans, Rezero valida, un cop més, la seva fórmula. Els petits canvis d’hàbits de la població sumats a accions per donar a conèixer les alternatives comercials sense residus, tenen un gran impacte en la generació de residus d’una ciutat.
Si tu també vols que el teu municipi avanci cap al residu zero, contacta amb nosaltres i t’expliquem com Rezero pot ajudar-vos.
Maig del 2025