fbpx

Entrevista al Comerç guanyador dels Premis Rezero: El Rebost de Sant Feliu

Aquest any les actuacions dels comerços finalistes tenen a veure amb la venta a domicili amb criteris de prevenció de residus.

Gisela Pahissa, fundadora i impulsora del Rebost de Sant Feliu, rep el Premi Rezero en la categoria de comerç de part d’Àlex Goñi, patró de Rezero i President de PIMEComerç.

Avui has guanyat el premi Rezero 2022 en categoria comerç. Com estàs?

Doncs molt contenta. Perquè al final som un comerç molt petit. Sí que és veritat que amb aspiracions de fer coses molt grans, i clar, un reconeixement així després de nedar molt a contracorrent, doncs és una alegria.

És que sou un exemple pel vostre model de botiga en general i, a més, pel servei a domicili que oferiu. El fet que els clients i clientes puguin deixar els propis envasos és molt diferenciador. Explica’ns una mica, com funciona aquest servei? Com va néixer la idea?

Doncs se’ns va ocórrer a partir del confinament. Els clients no podien venir a la botiga físicament, però hi havia clients que no volien generar residus. Llavors, vam pensar: si nosaltres tenim uns envasos amb els quals els hi podem preparar la comanda, simplement es tracta de tenir dos sets d’envasos, un que se’n va i un que entra. Només cal tenir un prestatge amb els envasos dels clients classificats en unes caixes i ja està. És molt senzill.

Sí que és veritat, que el client, la primera vegada, ha de fer el viatge de portar-te els primers envasos buits. Però ja són clients que ho volen fer, això. Per tant, per ells no és un problema. De fet, moltes vegades els clients no recorden quins envasos tenen i ens diuen «Ei, Gisela, vaig a fer una comanda per la web. Envia’m una foto dels envasos que tinc allà». I llavors jo els hi envio la foto i a partir dels envasos que tenen a la botiga fan la seva comanda.

Que ben pensat. I funciona bé?

Funciona superbé. A més són clients que fan compres recurrents, compres setmanals i quinzenals i, per tant, van rodant els envasos.

A la pregunta “Què necessitem per aconseguir el residu zero?” respons «Educació, sobretot educació en el consum». Quin creus que és el paper del comerç en aquesta tasca?

De fet, per mi, la clau de l’èxit és l’educació. Perquè jo sempre ho dic, que comencem a consumir abans de néixer. Hi ha algú que està comprant productes que nosaltres consumirem quan naixem, i no ho deixem de fer fins que morim. És que ho fem tantes vegades com respirem, és que consumim.. Tot! Però ningú ens ensenya com fer-ho, no?

Per tant, per mi és una assignatura pendent ensenyar-li a la gent a consumir d’una manera responsable i sostenible, no en mode automàtic. I des de la botiga ho fem molt, fent aquesta pedagogia als clients que venen per primera vegada, i nosaltres no ens cansem d’explicar com funcionem, com ho poden fer i com els podem facilitar aquesta transició.

El que més ens agrada és que a la nostra botiga vénen molts nens petits, vénen moltes famílies amb nens. I els nens i nenes estan encantats amb aquesta manera de comprar. Que ells puguin servir-se de manera autònoma, que ells mateixos es puguin servir els seus fruits secs en el seu propi tupper, els encanta i és un èxit. Perquè és el que ells després consumiran. És un canvi de paradigma total, cal nedar molt a contracorrent, però s’ha de fer.

En aquesta línia, creus que està molt difícil? Ha millorat en aquests tres anys que porteu?

És molt difícil perquè al final nosaltres som formiguetes en un sistema molt gran i amb molt de poder. Clar, lluitar contra els grans supermercats, les grans cadenes, és molt difícil i ells tenen la major part del mercat. Nosaltres simplement som l’alternativa per aquells que creuen que s’ha de fer així. Estem allà per ajudar-los.