Ja és aquí la 3ª Edició dels Premis Rezero Catalunya, punt de partida de la celebració anual d’uns premis que posen de rellevància la viabilitat i el poder transformador de les actuacions de prevenció de residus impulsades a Catalunya.
Des de l’ecodisseny, la producció local i ecològica, la reparació, la reutilització, el reciclatge, la gestió preventiva dels residus o qualsevol altra activitat que permeti avançar cap a un model econòmic circular basat en el residu zero.
Als Premis Rezero reconeixem 4 categories: Empreses, Entitats, Comerços i Administracions públiques. Aquestes categories posen de rellevància com d’importants són aquests sectors per exemplificar accions cap a la prevenció de residus.
Dins l’edició 2021 hem comptat amb el següent jurat:
Patronat de Rezero (cada patró un vot)
#gentRezero (tots els socis i sòcies sumen un vot)
Equip tècnic de Rezero (totes representant un vot)
Finalistes 2021
Categoria ENTITAT
L’Organització de Productors Pesquers Peix Blau de Catalunya (OPP), històricament el peix blau es desembarcava i comercialitzava diàriament en envasos de fusta d’un sol ús, generant una gran quantitat diària de residus i un elevat cost econòmic. El projecte endegat el 2021 per la OPP ha consistit en substituir, per la seva flota, els tradicionals envasos d’un sol ús per envasos reutilitzables, amb l’objectiu d’eliminar residus generats per l’activitat pesquera i el procés de comercialització del peix amb l’ús d’envasos reutilitzables 100%, i amb vida útil de llarga durada. |
Opcions és un projecte de transformació social a través del consum conscient que es basa en la capacitat de construir comunitat. Amb una trajectòria conjunta de més de 20 anys de vida informant i facilitant els canvis a les alternatives de consum de l’economia social i solidària (ESS). Desenvolupen tres activitats principals: 1) la informació, amb una revista digital (opcions.org) i l’edició de quaderns temàtics sobre diferents àmbits del consum. 2) l’agregació d’oferta de productes i serveis a través d’un portal únic (opcions.coop) i d’una plataforma digital (lazona.coop) per fer més fàcil els canvis i 3) l’assessorament a l’administració pública en matèria de compra pública responsable. La suma d’aquestes tres activitats tenen com a objectiu fer créixer el mercat social, reduir l’impacte del consum sobre el medi ambient i construir una societat més sostenible i equitativa. |
Moda re- és una cooperativa d’iniciativa social impulsada per Càritas Espanyola i formada per entitats sense ànim de lucre com la Fundació Formació i Treball, que lideren la recollida de roba a nivell estatal des de fa més de 20 anys. La roba recollida es prepara per a la seva reutilització, reciclatge, donació social digna a persones vulnerables i venda amb finalitats solidàries, ja que tots els ingressos obtinguts es destinen a millorar l’impacte social i ambiental del projecte (no tenim ànim de lucre). El destí final d’una part de les peces que passen pel projecte són les botigues Moda re-, i gràcies a l’actual col·laboració amb Alcampo, ara també els seus hipermercats. Aquest tancament de cicle implica molt més: el 2019 van recollir 44.278 t de roba (41% del residu tèxtil estatal), estalviant 403.815.360 m3 d’aigua i 2.922.348 t CO2 eq en emissions i 132.834 t de residus. |
Categoria EMPRESA
Natulim és una empresa que aspira a dissenyar productes de neteja que puguin ser sostenibles per al medi ambient i puguin ser adoptats per una majoria de la societat . Estan convençuts que, a l’usuari se li pot oferir un producte més còmode , pràctic i a un preu decent sense perdre eficiència. El principal i únic producte de Natulim actualment són les Ecotires de per rentar roba. Son unes tires biodegradables, totalment lliure de plàstic que simplement s’introdueixen a la rentadora amb la roba i es dissolen al 100% deixant la roba neta i suau. Utilitzen ingredients adients per gent amb al·lèrgia als detergents, dermatitis, sensibilitat química múltiple i altres problemes relacionats amb la pell. |
Cocoro va ser la primera marca europea en dissenyar i produir calces absorbents per a la regla, el fluix vaginal i lleus pèrdues d’orina. Era l’any 2016, quan pràcticament ningú parlava d’aquest tipus de producte. Es tracta d’un projecte pioner que pretén transformar i desestigmatitzar la menstruació i altres tabús. El propòsit de Cocorointim S.L. és crear productes tèxtils innovadors que ens permetin estar còmodes amb la naturalesa del nostre cos, i fer-ho des del màxim respecte tant per a les persones amb qui interactuem, com per al planeta on vivim. Treballem sempre des de 3 eixos principals: el feminisme, la sostenibilitat, i la innovació i tecnologia. Absorbents, còmodes i transpirables, les calcetes Cocoro són una gran alternativa a productes d’usar i tirar com les compreses, i un complement ideal a la copa menstrual. Des dels inicis, Cocoro ha venut més de 130.000 unitats a més de 12 països, el 53% en canals B2B i la resta des de la botiga online de la marca. Totes les col·leccions de Cocoro es produeixen èticament en tallers de Barcelona i el Maresme. |
Back To Eco treballa per la minimització del residu tèxtil denim (texà) a Catalunya a través de la creació de productes reciclats i de tota mena d’activitats de sensibilització i formació on es mostren les diferents possibilitats de circularitat del tèxtil post-consum. Back To Eco inicia la seva carrera amb la confecció de productes reutilitzats, però els últims anys dins el seu objectiu d’afavorir la transició cap a una moda més circular i sostenible ha ampliat els seus objectius amb el de la sensibilització a través de xerrades, tallers, xarxes socials, aparició en mitjans de comunicació i també a través de la seva botiga-taller al centre de Barcelona. Han rentat, tallat, cosit, triturat, refilat, i reteixit els texans de més de 13.000 catalanes, estalviant així un total de 35.857,25 kilograms de CO2 que s’haurien generat treballant amb teixit texà original i aprofitant 5.740 kilograms de teixit per a convertir-lo en nous productes (28% respecte 20.500 kilograms de texans que han passat per BTE). |
Categoria ADMINISTRACIÓ PÚBLICA
Ajuntament de Reus Durant el curs 20-21 s’ha dut a terme a l’Escola Bressol Municipal el Lligabosc de Reus una prova pilot per a l’ús de bolquers reutilitzables durant els mesos de gener a juliol. En el projecte es van adherir 26 famílies. La Regidoria d’Educació s’ha fet càrrec del 100% de la despesa. Aquesta despesa ha sigut per la compra dels bolquers de roba, les bosses impermeables, els protectors del bolquer i el serveis de bugaderia. Durant el curs 21-22 s’ha obert el projecte a la resta de les Escoles Bressol Municipals de Reus, amb un total de sis escoles. Les famílies que vulguin participar en el projecte és fan càrrec de la despesa de la bugaderia i dels protectors. Amb la facturació mensual hi haurà la part del Servei dels Bolquers reutilitzables amb el preu públic aprovat. Aquests preus estan diferenciats segons d’horari que cada infant està al centre. Inicialment hi ha 36 famílies interessades en el projecte, ampliables a aquelles que en vulguin fer ús. |
Consell Comarcal del Vallès El projecte Mercat Circular és un projecte de prevenció del malbaratament alimentari que té per finalitat l’aprofitament de fruita i verdura del Mercavallès (mercat de majoristes) que no és comercialitzable però sí mengívola. Aquest circuit és possible gràcies a la participació i conscienciació de les diverses empreses del mercat que són qui lliuren els aliments frescos que no tenen sortida per la via de venda convencional i són qui faciliten alhora una reducció de residu orgànica. Una vegada els aliments arriben a l’establiment del Mercat Circular, es realitza un triatge per descartar els aliments que no es poden consumir d’aquells que estan en bon estat. Seguidament, aquests últims aliments s’entreguen a la ciutadania, especialment entre les persones que en situació de vulnerabilitat socioeconòmica. El projecte va ser iniciat l’any 2020-2021 dins del marc de sostenibilitat alimentària que impulsa el Consell Comarcal del Vallès Occidental amb l’objectiu de reduir un 10% del malbaratament total estimat del mercat. Des de l`inici del projecte, maig del 2021, s’han arribat a entregar a les entitats participants de la comarca més de 8.000kg de fruita i verdura. |
Ajuntament d’Argentona La principal contribució però d’Argentona a un nou model de gestió de residus a Catalunya és el pagament per generació (PxG), la Taxa Justa, des del 2009. El model de PxG triat va ser el pagament per bossa (estandarditzada, de volum concret), i les fraccions a gravar el Rebuig i els Envasos. Per als comerços, a més de les bosses taxades, s’introduïa també el pagament per volum del bujol de FORM. El sistema ha anat evolucionant i actualment la bossa groga taxada per envasos no és obligatòria per als habitatges (sí pels comerços) i la bossa de rebuig taxada, obligatòria per tots els usuaris, en el cas dels habitatges es fa un repartiment gratuït anual de unes poques unitats/habitatge per facilitar la tasca. El porta a porta ja fa anys (a Argentona des del 2004) que s’ha demostrat com la tipologia de recollida més eficaç i eficient, i per tant més efectiva, per a tenir els índex de recollida selectiva neta més elevats. Si al Porta a Porta li sumem el Pagament per generació la fórmula resultant és una gestió ambiental i econòmica més sostenible, més justa i equitativa, i sota el principi de qui contamina paga. A la pràctica no és només tenir una recicularitat dels residus/recursos òptima (si més no en la part del circuit on els municipis podem incidir) , sinó un incentiu a reduir de forma efectiva la quantitat de residus generats. Resultats (2020), 87,9 % RSB i 1,37 Kg/hab/dia |
Categoria COMERÇ
El Forn de pa Fortino és un establiment familiar al cor del barri de Gràcia. Ja fa més de vint anys que van començar a especialitzar-se en pans i pastes fets amb farines alternatives al blat, i ara ja són un referent a Barcelona en el camp de l’alimentació saludable. Gràcies a una extensa formació en nutrició i tècniques flequeres, el seu equip elabora artesanalment receptes pròpies que no trobareu en cap altre forn. Cada any innoven per incorporar mesures que permetin minimitzar el seu impacte ambiental. Fins i tot durant la pandèmia no s’han rendit, malgrat la quantitat d’envasos extra que la gent demanava per “aïllar” els productes. Els agradaria fer visibles les seves campanyes i animar els forners o en general comerços d’alimentació a no tenir por de demanar als clients que estalviïn en embolcalls. |
Ona Sana és un taller-botiga situat a Castellbisbal. Abans hi tenien una merceria, de la qual n’han conservat una part per a que Castellbisbal no se’n quedés sense, però actualment el dediquen al disseny i venda de productes ecològics i reutilitzables. Van veure que l’ús de productes d’un sol ús, sobretot els productes menstruals, era una problemàtica a la que podien ajudar a posar remei. Tot i que al principi van començar dissenyant compreses, ara tenen un ampli catàleg que van ampliant amb nous productes útils, ecològics i reutilitzables com tovalloletes, fregalls o bosses per la compra de gra. L’última incorporació ha estat una nova secció de cosmètica, higiene i neteja natural i sense envasos (raspalls de bambú, sabons sòlids i a granel, etc.). La seva secció de productes reutilitzables i naturals permet que Castellbisbal tingui a l’abast un tipus de producte que abans s’havia d’adquirir fora del municipi, i per tant estan apropant un estil de vida residu zero a la població facilitant-li l’ús d’alternatives. |
YES FUTURE va néixer el 2017 amb l’objectiu de facilitar a la persona consumidora poder fer la compra setmanal sense generar residus innecessaris, especialment els plàstics d’un sol ús, oferint alternatives reals per a poder portar un estil de vida més sostenible en el dia a dia. Van crear un únic espai on poder anar a omplir els diversos envasos de casa tant d’aliments, productes d’higiene de la llar o personal o qualsevol altre producte que es necessiti, fent una compra totalment residu zero (zero waste). Alhora, a YES FUTURE treballen internament perquè els seus productes els arribin en grans formats i en envasos o packagings respectuosos amb el medi ambient, o bé pacten amb els proveïdors que els envasos siguin retornables a fàbrica per tal de tornar a ser reutilitzats i reduir així també al màxim possible la nostra petjada de residus com a negoci. Ofereixen únicament productes procedents d’agricultura ecològica, idealment de petits productors, ja que creuen que no contaminar el medi ambient no és únicament no generar residus amb la compra sinó fomentar que no siguin cultivats amb químics i pesticides. Per últim, incentiven un transport més sostenible i col·laboren amb una empresa de repartiment en bicicleta per enviar les comandes a domicili. |