fbpx
2022 / Consum, Tèxtil

Regalar roba, regalar plàstic

La roba i el calçat seran els regals més habituals aquestes festes. Podria semblar que és una bona notícia si tenim en compte que, en principi, són productes de primera necessitat. Però les dades indiquen que aquests presents, com tot el sector tèxtil, tenen un greu impacte ambiental.

Fibres sintètiques

En primer lloc, regalar roba significa, en gran part, regalar plàstic. La majoria de fibres produïdes són sintètiques. Des de l’any 2000, es fabrica més del doble de teixits sintètics que de fibres naturals. La producció de polièster s’ha disparat: el 2020 se’n va fabricar el doble que vint anys enrere. De fet, la indústria tèxtil és la tercera més demandant de plàstic; el 2017, en va consumir 62 milions de tones. Però no són necessaris tants números. Només cal analitzar les etiquetes de la roba que tenim a l’armari per comprovar que la majoria contenen fibres sintètiques.

Molta roba, pocs usos

En segon lloc, la majoria d’aquests regals nadalencs s’hauran convertit en residus abans no hagin passat tres anys. L’Agència de Protecció Ambiental d’Estats Units així ho estima i per això considera els productes tèxtils com a béns no duradors. El cert és que les dinàmiques del sector han modificat els hàbits de consum de manera que el nombre d’usos per cada peça de roba no para d’anar a la baixa, mentre que el nombre de peces venudes s’incrementa. La indústria tèxtil és una màquina de produir residus. Segons l’Agència de Residus de Catalunya, l’any 2018 es van llençar 163.478 tones de residus tèxtils. És a dir, 22 quilos de roba per cada habitant.

Muntanyes de residus tèxtils

I per acabar, on va a parar tota aquesta roba? En l’àmbit europeu, dels 6,8 milions de tones de residus tèxtils, només un milió acaba essent reutilitzat i menys d’un milió es recicla o s’usa per fer draps. La resta acaben incinerats, en abocadors o a l’anomenat mercat exterior, que sovint es tradueix en acabar abandonats en algun desert africà (Euratex).

Davant d’aquesta situació, un consum conscient de roba passa per valorar la necessitat de la compra, per buscar peces de segona mà i prioritzar béns que, per composició, qualitat i estil, puguin continuar fent-nos servei durant molts nadals.

16 de desembre

(Article publicat dins el reportatge “Introduir una mirada sostenible a les festes de Nadal” del diari ARA del 5 de desembre de 2022.)