fbpx

Rezero es posiciona com l’entitat referent en prevenció de residus


Nota de premsa // Barcelona, 17 novembre 2021

Rezero celebra els seus 15 anys en un acte emotiu i amb una representació àmplia d’agents socials i econòmics que treballen conjuntament a favor de la societat Residu Zero

Rezero és una entitat independent i sense ànim de lucre que treballa, des de fa 15 anys, per avançar cap a la societat residu zero. La clau per Rezero és la prevenció i per això s’hi han especialitzat, posant sobre la taula solucions reals i eficaces per evitar la generació de residus domèstics i comercials.

Durant la celebració, Rezero va referenciar en diverses ocasions la seva capacitat d’impulsar estudis, proves pilot, campanyes i propostes normatives afavorint el treball conjunt i la creació de xarxa entre agents socials, econòmics com mediambientals. No sabem treballar d’una altra manera: la implicació dels diferents actors és clau perquè la nostra aportació cap a una societat més justa sigui real”, comentava Rosa García, directora general de Rezero en una de les seves intervencions.

Rosa García, directora general de Rezero.
Fotografia: Rezero / Marta Amat

Txell Bonet, conductora de l’acte, va preguntar a la directora sobre la trajectòria de la Fundació. García afirmava Som unes picapedreres: d’ençà vam néixer hem hagut de picar molta pedra i continuarem fent-ho amb tothom que cregui amb la transformació, la innovació i els projectes Residu Zero. Treballem perquè la prevenció de residus esdevingui una estratègia real a la nostra societat”. Rezero, de fet, ha contribuït de manera significativa a situar la primera R -la de la reducció- a l’agenda política, a l’esfera social i als mitjans de comunicació.

Anna Peña, directora de comunicació, va dinamitzar una activitat amb les persones assistents preguntant la campanya de comunicació més rellevant d’aquests anys de Rezero. La campanya Catalunya Lliure de Bosses va ser la més referenciada, seguida, per ordre, per Salut de Plàstic, Jo Coco i Nou Període. Peña va assenyalar una evolució positiva en les campanyes comunicatives i la necessitat de treballar cada vegada més des de la transversalitat de les accions amb informació tant mediambiental com de salut, educació i economia. L’última pregunta que es va realitzar a les persones assistents va ser sobre els reptes més prioritaris que té Catalunya en els anys vinents. La paraula més escrita va ser la de “REUTILITZACIÓ”.

Anna Peña, directora de comunicació de Rezero.
Fotografia: Rezero / Marta Amat

Aquesta paraula va donar pas al fet que l’Elena Diez, directora executiva de Rezero, expliqués l’evidència de l’esgotament dels recursos naturals i les oportunitats i estratègies de Rezero per fomentar durant els pròxims anys la Reutilització. Rezero està treballant perquè proves pilot com reWINE, la Biblioteca de les Coses o el sistema de dipòsit, devolució i retorn (SDDR), siguin mesures o projectes que s’estenguin de manera generalitzada, tant a Catalunya, a Balears com a l’Estat espanyol. Diez enllestia la seva intervenció fent referència a les properes lleis de residus: “A nivell normatiu hem d’anar més enllà del discurs i les bones intencions. Necessitem lleis amb objectius ambiciosos i mesures concretes que ens ajudin en la logística i la cultura de la reutilització. Ajudarem perquè la futura llei catalana ho contempli.

Elena Diez, directora executiva de Rezero.
Fotografia: Rezero / Marta Amat

Marta Beltran, directora de projectes, va anunciar les noves actuacions 2022 de la campanya Nou Període, una campanya que vol trencar el tabú de la menstruació. Rezero creu necessària l’accés a la informació com a eina d’empoderament per a les dones i persones menstruants. Per això, ha desenvolupat una extensa campanya amb recursos sobre els productes menstruals, directori d’adreces i altres recursos d’educació menstrual. “L’educació menstrual és una eina clau per canviar la manera com es percep i es viu la menstruació socialment. Per això, hem començat a oferir recursos educatius per treballar la menstruació i els productes menstruals des de l’aula. Tant per centres d’educació formal com en espais d’educació no formal, i des de les primeres edats en contacte amb la menstruació (cicle superior de primària), fins a les universitats”, insistia Beltran.

Marta Beltran, directora de projectes de Rezero.
Fotografia: Rezero / Marta Amat

En l’esdeveniment van intervenir el director de l’Agència de Residus de Catalunya, Isaac Peraire, el director de l’Agència Catalana del Consum, Francesc Sutrias i el Comissionat Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària, Álvaro Porro que coincidien en l’oportunitat actual per treball de manera conjunta i transversal facilitar i acostar la població a un consum conscient i de proximitat, sense residus.

Tancava l’acte la MH Teresa Jordà Consellera d’Acció Climàtica, Alimentació Agenda Rural que afirmava: “no hem vingut a perdre el temps, estem treballant amb una llei de residus ambiciosa que incorpori la reducció i la reutilització”.

El comentari que corria més en la mostra de càtering Residu Zero de la Teca de la Montse i que tancava l’acte Rezero 2021, va ser la capacitat de Rezero en perseverar en el “picar pedra” a favor de la prevenció de residus i en aconseguir rigorositat, innovació, campanyes referents i incidència política al mateix temps.

Rezero vol, una vegada més, agrair a tots els agents socials, econòmics i insititucions que han donat suport a la Fundacio durant aquests  primers 15 anys i encoratjar al conjunt de la societat per accelerar la transició cap a la societat residu zero.

Isaac Peraire, Director de l’Agència de Residus de Catalunya; Álvaro Porro, Comissionat Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària; Francesc Sutrias, director de l’Agència Catalana del Consum; i Teresa Jordà, Consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural
Fotografia: Rezero / Marta Amat