fbpx

Noves mirades cap al residu zero amb la performance “autòpsia de residus”

Quan estem sols o soles a casa, som realment conscients de la magnitud de la nostra generació de residus? Consumim productes, en llencem l’envàs, baixem les escombraries 2 o 3 cops per setmana i continuem amb les nostres vides. I, aquesta és tota la nostra vinculació amb els residus. Són pocs o molts? He triat jo llençar tots aquests residus? Realment, som conscients fins on arriba l’impacte del model de producció i consum actual? 

Des de Rezero veiem com ha augmentat la complexitat i diversificació dels productes que trobem al mercat, imposades des de les grans marques i superfícies que ens marquen els volums i materials que acaben arribant a casa i que es convertiran en residus. A la ciutadania ens falta informació per saber quina tipologia d’envàs té menys impacte o com evitar que els residus arribin a casa.

Amb l’Autòpsia de Residus, i el joc que l’acompanya, volem engrescar la ciutadania a obrir la perspectiva i veure amb altres ulls el que finalment arriba al contenidor. Mostrem els resultats reals del nostre consum i ajudem la ciutadania a reflexionar, per què més enllà de la recollida selectiva, com a consumidors i consumidores podem triar quins residus generem. 

Els residus que més trobem són els envasos d’un sol ús, principalment de la compra d’aliments i begudes. Com mostren les dades recollides a RezeroLab, els residus d’envasos generats per càpita a la Unió Europea ha incrementat un 22,5% entre l’any 2010 i el 2021 (Font: RezeroLab). Amb l’Autòpsia de Residus expliquem com es podrien haver estalviat amb petits canvis d’hàbits i un consum més responsable, com comprar a granel i en envasos reutilitzables, o prioritzar formats grans i envasos monomaterials si hem de comprar envasat. 

Després de més de 15 Autòpsies de Residus arreu de Catalunya i les Illes Balears, veiem com participar d’una actuació que va més enllà de la recollida selectiva té un impacte en la ciutadania. Veure impactes reals del nostre consum permet canviar la perspectiva envers els residus, mostrar les imposicions del mercat i com les podem evitar prenent decisions i aprenent a triar, permet mostrar alternatives per evitar residus i engresca a fer una bona separació d’allò que no podem evitar. 

El Masnou i Sant Joan Despí han estat els últims municipis en analitzar el seu contenidor gris i canviar perspectives, gràcies al suport de la Diputació de Barcelona. En els dos casos, un cop més, la gent que s’ha apropat ha descobert les conseqüències reals del seu consum, i s’ha fet creus del que hem arribat a trobar en els contenidores. Però no només en aquests municipis, de mitjana i autòpsia rere autòpsia, trobem que el 80% dels residus del contenidor gris són reciclables i evitables. Des d’envasos d’un sol ús imposats al mercat com les càpsules de cafè i d’altres difícilment reciclables com els brics, a malbaratament alimentari i tèxtil. 


Foment del Consum Conscient amb Rezero

Des de Rezero fomentem el consum més conscient i responsable amb la ciutadania, els comerços locals i joves. Mitjançant campanyes de sensibilització, tallers participatius i projectes educatius, promovem un estil de vida que minimitzi els residus i contribueixi al benestar del planeta. 

Per a més informació sobre com podem ajudar-vos i accedir a finançament, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres. Estem compromesos amb el vostre èxit en la transició cap a una societat més sostenible i residu zero.

27 de Juny 2024