fbpx
Re-solucions i serveis

Dos instituts del Maresme, els primers a tenir les seves biblioteques de les coses, creades pel mateix alumnat

L’Institut Euclides, de Pineda de Mar, i de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, de Canet de Mar, han obert serveis de préstec d’objectes als seus centres amb l’assessorament de Nusos i Rezero.

Són els primers instituts amb biblioteca de les coses i la gestió l’assumeix el mateix alumnat.


L’alumnat de 3r i 4t de l’ESO del grup Estímuls de l’Institut Euclides, de Pineda de Mar, i del grup Passarel·les de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, de Canet de Mar, han treballat de valent per crear als seus centres un espai de préstec d’objectes per a usos esporàdics, les anomenades biblioteques de les coses.

Es tracta dels primers espais de préstec d’objectes en funcionament dins un centre escolar. La iniciativa s’inspira en l’experiència de la Biblioteca de les Coses de Sant Martí, la primera del país. Amb la iniciativa, es busca fomentar la prevenció de residus, la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i l’ús eficient dels recursos. A la Biblioteca de les Coses de Sant Martí, per exemple, amb els més de 400 préstecs del darrer any, s’han evitat 1.500 quilos de residus i més de 6.000 quilos d’equivalent de CO₂.

Professorat i alumnat han dedicat moltes sessions a decidir com volien que funcionés la seva biblioteca de les coses, a recollir els objectes i preparar-los, a condicionar l’espai i a comunicar el projecte a la resta de la comunitat educativa.

El projecte els ha servit per reflexionar sobre el consumisme i els seus impactes ambientals, alhora que els ofereix una manera d’implicar-se en la transformació cap a un model de consum més sostenible.

En el marc d’un procés d’aprenentatge i servei


Les tasques van començar el curs passat, vinculades a l’Aprenentatge i Servei Comunitari sobre economia circular i reducció de residus impulsat pel Consorci per al Tractament de Residus Sòlids Urbans del Maresme. Per acompanyar el procés de creació d’aquestes biblioteques de les coses, els instituts han comptat amb el suport tècnic de Nusos i Rezero, les dues entitats impulsores de la Biblioteca de les Coses de Sant Martí.

El servei de creació de biblioteques associat a aquest ApS ha rebut finançament de l’Agència de Residus de Catalunya.

Com funcionen


En els dos casos, s’ha habilitat un espai dins el mateix institut per conservar-hi els objectes del catàleg, que ronden la cinquantena. La majoria són donacions fetes per persones de la mateixa comunitat educativa. Així s’han aconseguit, per exemple, un matalàs inflable i una tenda de campanya. Però també s’han fet algunes compres, com ara una màquina de cosir i una aspiradora per al cotxe. Al Domènech i Montaner, a més del magatzem, tenen un aparador al vestíbul del centre perquè tothom vagi veient alguns dels objectes de la Biblioteca de les Coses. I la de l’Euclides té la particularitat que és oberta a tota la ciutadania de Pineda de Mar.

El catàleg es pot consultar en línia. Un cop formalitzada la reserva, es pot passar a recollir en l’horari d’obertura o amb cita prèvia. És el mateix alumnat qui s’ocupa de la gestió dels préstecs, mantenir actualitzat el catàleg digital, etc.

Biblioteca de les coses

Una experiència enriquidora


Els primers instituts amb biblioteca de les coses fan una valoració molt positiva del projecte.

Per a l’alumnat de l’institut de Canet de Mar «el més interessant de la nostra Biblioteca és veure com un objecte condemnat a mort li donem vida i resulta útil per altres persones». I també destaquen que, el més important és que els permet «contribuir a tenir cura del medi ambient».

El més interessant de la nostra Biblioteca és veure com un objecte condemnat a mort li donem vida i resulta útil per altres persones

Alumnat de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, de Canet de Mar

L’alumnat del centre de Pineda de Mar també valora molt positivament que amb la Biblioteca es pot «donar un segon ús a les coses que ja no fem servir». Així mateix, subratllen que «No tot és comprar; també és compartir» i afegeixen: «Tenim moltes ganes que aquest projecte tiri endavant!!!».

Per al professorat, l’experiència també ha estat molt positiva. L’equip que ha acompanyat el procés a Canet de Mar, creu que el projecte ha estat una oportunitat per «treballar amb els alumnes des de diferents àmbits d’una manera molt vivencial afavorint un servei cap a la comunitat» en una iniciativa que també els ha permès «aprofundir en la conscienciació de la importància de tenir cuidar el medi ambient».

El professorat de l’Institut Euclides de Pineda de Mar, valora que amb la creació de la Biblioteca de les Coses, l’alumnat hagi pogut «veure el resultat d’un projecte que tira endavant del qual en són responsables i que és totalment vivencial», i també que el projecte «promou la competència emprenedora de l’alumnat i crea vincles entre el centre, el barri i el municipi».

El projecte promou la competència emprenedora de l’alumnat i crea vincles entre el centre, el barri i el municipi

Professorat de l’Institut Euclides, de Pineda de Mar

Febrer 2024

Amb el suport de: